Incetarea existentei societatii comerciale impune parcurgerea a doua etape de lucru: dizolvarea si lichidarea societatii.
Etapa dizolvarii societatii cuprinde anumite operatii care pregatesc incetarea existentei societatii.
Etapa lichidarii societatii cuprinde acele operatii de lichidare a patrimoniului societatii, plata creditorilor si impartirea soldului intre asociati.
Cele doua etape sunt distincte si in consecinta ele trebuie parcurse in mod succesiv, cu respectarea dispozitiilor prevazute de lege pentru fiecare.
Pentru prima etapa, procedura implica un numar limitat de documente ce trebuie intocmite iar perioada de solutionare este de 3-5 zile de la momentul depunerii documentatiei la Registrul Comertului.
Pentru a putea trece in cea de-a doua etapa de lucru, este necesar ca hotararea prin care s-a solicitat radierea societatii sa fie publicata in Monitorul Oficial, pentru o perioada de 30 de zile, pentru a da posibilitatea eventualilor creditori sa poata inainta opozitia la radiere.
A doua etapa este mai compexa, intrucat este necesar depunerea a doua bilanturi, de lichidare si de radiere, ce se intocmesc de catre contabil, impreuna cu documentele specific radierii.Timpul de solutionare este de 3-5 zile de la data depunerii.
Prin urmare, este bine de stiut ca procedura radierii unei societati implica responsabilitate din partea asociatilor, care trebuie sa decida toate aceste proceduri, sa achite soldurile catre bugetul de stat si catre terti si care sa inteleaga intrega procedura, de la dizolvare si pana la radierea propriu-zisa.